Voor Sandra is geen vraag te gek.
Sandra Willemsen is sinds een jaar een vertrouwd gezicht bij het inloopspreekuur van Samen055 in de Stolp (de Maten). Geboren en getogen in de stad, zet ze zich met passie in als vrijwilliger. “Ik woon al mijn hele leven in Apeldoorn en nu met mijn gezin in Zonnehoeve. Vrijwilligerswerk doe ik eigenlijk al heel lang. Het hoort er voor mij een beetje bij,” vertelt Sandra.
Naast haar werk had zij nog tijd om wat anders te doen. “Ik wilde ook iets structureels buitenshuis. Iets waarbij je een vast ritme hebt en ergens nodig bent,” legt ze uit. Na het lezen van een artikel over het inloopspreekuur besloot ze om contact te zoeken. Na een aantal keer meekijken, wist ze het zeker: dit was iets voor haar.
Diversiteit aan vragen
Het inloopspreekuur is een plek waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen. “Sommige mensen komen heel doelgericht met een vraag, anderen lopen aarzelend binnen omdat ze ergens hebben gehoord dat ze hier geholpen kunnen worden,” vertelt Sandra. De vragen die binnenkomen zijn divers. “Van toeslagen aanvragen tot hulp bij het begrijpen van ingewikkelde brieven van allerlei instanties. Soms is het heel praktisch, zoals het aanvragen van een stadspas. Andere keren zijn de vragen meer beladen.”
Sandra herinnert zich een jong gezin dat binnenkwam met een jong kind. “Ze kwamen bijna emotioneel binnen, omdat ze hun baan kwijt waren en in financiële problemen zaten. Ik vond het ontzettend moedig dat ze de stap hadden gezet om hulp te vragen. We hebben ze eerst rustig laten landen met een kopje koffie, voordat we hen verder konden helpen,” vertelt ze. “Ik heb hun toen gezegd hoe moedig en goed ik het vind dat ze zijn gekomen. Dat gevoel van erkenning geven is belangrijk.”
Ondersteuning en samenwerking
Als vrijwilliger hoef je niet alles zelf op te lossen. “Waar mogelijk ben je met twee vrijwilligers en samen vinden we een antwoord of kiezen we er voor de vraag door te sturen naar de achterwacht.”
De achterwacht is altijd aanwezig en die kan ondersteunen. “Wij hoeven geen inhoudelijke beslissingen te nemen. Dat geeft rust. Als ik het gevoel heb dat iets buiten mijn verantwoordelijkheid valt, kan ik dat doorspelen naar de professionals van Samen055,” legt Sandra uit. “Wanneer er bijvoorbeeld ingelogd moet worden met de DIGID kom je op privacy gevoelige informatie, dit soort vragen gaan altijd naar de professional.
Dat betekent echter niet dat de vrijwilligers niks kunnen doen. Integendeel. “Wij helpen mensen met het invullen van formulieren, leggen uit hoe ze kunnen inschrijven bij Woonkeus Stedendriehoek of hoe ze een stadspas kunnen activeren. Soms komt er iemand binnen met een brief die ze niet begrijpen. Dan lezen we samen de brief door. Sommige brieven zijn zó onduidelijk dat ik ze zelf drie keer moet lezen voordat ik begrijp wat er staat,” vertelt Sandra.
Een luisterend oor
Naast praktische hulp biedt het spreekuur ook sociale ondersteuning. “Soms komen mensen gewoon even voor een praatje. Voor sommigen van hen is dat misschien wel het enige sociale contact van de dag.” zegt Sandra. “Er is een mevrouw die regelmatig langskomt voor een kop koffie en een praatje. Ze komt vooral voor het contact. Een ander voorbeeld is van een man die steeds terugkwam met vragen over zijn bankieren-app. Op een gegeven moment merkten we dat er misschien meer aan de hand was. We hebben dit met de achterwacht besproken en uiteindelijk is er contact gelegd met een ouderenadviseur.”
Waarom vrijwilliger worden?
Sandra hoopt dat meer mensen zich aansluiten als vrijwilliger. “Als je het leuk vindt om in contact te komen met allerlei verschillende mensen en praktische hulp te bieden, dan is dit een hele mooie plek.” De voldoening die het werk oplevert, is groot. “Soms zie je iemand weggaan met een lach op het gezicht. Dat zijn de momenten waarop je denkt: hier doe ik het voor.”
Haar boodschap aan anderen? “Als je iets zoekt waarbij je mensen verder kunt helpen, zonder dat je alles op je schouders hoeft te dragen, dan is dit ideaal. En je doet het nooit alleen. Er is altijd een achterwacht waar je op kunt terugvallen en een vrijwilligerscoördinator die zorgt voor ondersteuning, scholing en informatie over de sociale kaart van Apeldoorn”
Het is gestructureerd werk: "je weet wanneer je nodig bent, het kost mij twee uurtjes per week en daarna ben ik echt klaar.”